Wielu entuzjastów motoryzacji pragnie pielęgnować swój samochód przy pomocy najlepszych kosmetyków i rozwiązań, aby ogólny stan pojazdu, a zwłaszcza lakieru, był bez zarzutu. Atrakcyjny wygląd jest na wagę złota, ale czy na rynku są dostępne środki, które zapewniłyby pełną ochronę powłoki lakierniczej i to na wiele lat? Rzeczy wiecznych nie ma, ale na pewno warto zwrócić uwagę na bezbarwną folię ochronną PPF. Czy to najlepsza ochrona? Jakie są jej właściwości? Czy istnieją alternatywy? Sprawdzamy!
Co to jest bezbarwna folia ochronna PPF?
To przezroczyste i bardzo cienkie tworzywo sztuczne o unikalnych właściwościach zabezpieczających i samoregenerujących. Wykonuje się ją z poliuretanu, a jej głównym zadaniem jest kompleksowa ochrona powłoki lakierniczej samochodów, motocykli czy statków powietrznych. Folię nakłada się na całą karoserię pojazdu lub tylko na wybrane elementy jak: zderzak, reflektory, lusterka, maska, dach, progi, błotniki, drzwi i inne powierzchnie. Skrót „PPF” wywodzi się od nazwy folii z jęz. angielskiego, czyli Paint Protection Film.
Materiał został stworzony na potrzeby wojskowe w celu ochrony śmigłowców i helikopterów armii Stanów Zjednoczonych, ponieważ wrażliwe elementy statków powietrznych były często narażone na mikrouszkodzenia. Działanie pyłu, piasku, drobnych kamieni oraz niekorzystnych warunków atmosferycznych, w tym promieniowania UV skracało trwałość newralgicznych elementów maszyn. Dlatego zdecydowano się na zastosowanie innowacyjnej folii ochronnej PPF, która zdecydowanie wydłużyła żywotność podatnych na uszkodzenia elementów, co poprawiło nie tylko ich trwałość, ale i bezpieczeństwo.
Następnie folię PPF zaczęto stosować już nie tylko w lotnictwie wojskowym, ale także cywilnym, w branży motoryzacyjnej czy przemyśle elektrotechnicznym. Folia ochronna PPF od wielu lat można znaleźć na liniach montażowych takich marek jak Toyota, Porsche czy Volkswagen. Oczywiście folią pokrywa się tylko wybrane elementy karoserii lub podwozia, aby skutecznie wydłużyć się trwałość.
Wady i zalety folii PPF
Każda próba zabezpieczenia lakieru samochodowego jest dobra. Bez względu na rodzaj zastosowanej ochrony, należy mieć świadomość zarówno zalety, jak i wady wybranego rozwiązania. Czynników, które na to wpływają jest dużo, tak samo jak potrzeb konkretnych właścicieli i ich pojazdów, ale spójrzmy, jak na tym tle prezentuje się folia ochronna PPF. Czy to dobre rozwiązanie dla każdego?
Folia PPF – zalety
Do głównych zalet stosowania folii poliuretanowej zaliczają się:
- właściwości hydrofobowe – cząsteczki wody spływają samoczynnie z powierzchni auta, wyłapując zanieczyszczenia;
- ergonomia – pielęgnacja pojazdu jest szybsza i łatwiejsza;
- wysoka estetyka – bezbarwny kolor sprawia, że praktycznie nie widać, że lakier został pokryty folią;
- wybór stopnia ochrony – można zabezpieczyć całe auto lub tylko elementy najbardziej narażone na mikrouszkodzenia;
- samoregeneracja – pod wpływem temperatury folia ulega samonaprawie;
- wszechstronna ochrona – folia zabezpiecza lakier przed promieniowaniem słonecznym UV, kwaśnym deszczem, chemią samochodową, zarysowaniami, szczotkowaniem w myjni, solą drogową, ptasimi odchodami czy owadami;
- odporność – sprawdzi się, kiedy auto jest poddawane intensywnej eksploatacji;
- długa gwarancja – nawet do 10 lat w zależności od producenta;
- atrakcyjny wygląd auta – folia nie żółknie oraz pozwala zachować świeżość i głębię lakieru przez wiele lat;
- bezpieczeństwo – skutecznie chroni lakier, a po usunięciu nie pozostawia żadnych śladów;
- łatwość zbycia auta i wyższa wartość rynkowa – pojazdy posiadające lakier w świetnym stanie nie tylko łatwiej sprzedać, ale ich cena może nawet wzrosnąć.
Folia PPF – wady
Oczywiście są też i wady aplikacji folii ochronnej PPF, do których należą:
- wysoka cena – adresatami usługi są klienci zamożni lub firmy;
- opłacalność inwestycji – sprawdzi się tylko w przypadku aut klasy premium, luksusowych i klasyków o dużej wartości, a także we flotach;
- aplikacja tylko w salonie – samodzielne nałożenie folii jest bardzo trudne i wymaga zlecenia tej usługi fachowcom;
- czas realizacji – prawidłowe naniesienie folii na całą karoserię zajmuje zwykle kilka dni roboczych.
Podsumowanie
Każde z dostępnych na rynku rozwiązań ochrony lakieru jest dobre, jednak tak naprawdę wszystko zależy od tego, jaki efekt chcemy uzyskać, na jak długi czas oraz za jaką cenę. Z folii ochronnej PPF na pewno będą zadowoleni posiadacze pojazdów o wysokiej wartości rynkowej. Mowa tu o większości samochodów nowych w topowych wersjach wyposażenia, aut klasy premium oraz luksusowych i sportowych. Również właściciele unikatowych klasyków skorzystają na tym rozwiązaniu.
Co więcej, klienci firmowi, którym zależy na zachowaniu estetycznym wyglądzie swoich flagowych pojazdów i godnej odsprzedaży również powinni rozważyć taką formę ochrony lakieru. Prawa rynku motoryzacyjnego są nieubłagane – atrakcyjny wygląd auta bezpośrednio przekłada się na zwiększone zainteresowanie ofertą, szybsze zbycie i uzyskanie dobrej ceny.
Inne dostępne formy zabezpieczenia lakieru to powłoki ceramiczne Zator oraz tradycyjne woskowanie pojazdu Zator. Jeśli jednak liczy się niezawodność, łatwość pielęgnacji oraz trwałość ochrony bez względu na koszty, to folia ochronna PPF Zator będzie najlepszym rozwiązaniem. Z kolei aplikacja ceramiki sprawdzi się u klientów z nieco mniejszymi wymaganiami, dla których ważna jest korzystna relacja ceny do jakości. Natomiast woskowanie to dobry sposób jako atrakcyjna cenowo, sezonowa ochrona lakieru, która od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Każdą z wymienionych form zabezpieczenia powłoki lakierniczej auta ma swoje zastosowanie, a do tego można je zamówić w salonie Kamiński Auto Spa & Detailing Zator.